2nd Hand

Jag har blivit ordentligt mer intresserad av att köpa kläder sen i
mellandagarna då jag och min mamma tog en second hand-rundtur i Umeå.
Tidigare har jag delvis ansett att klädshopping var för dyrt, för
tråkigt och för meningslöst. Många av de negativa associationer jag
haft till denna sysselsättning försvinner dock om man handlar på
exempelvis Kupan. Här är några anledningar varför (ur mitt
perspektiv) second hand är så bra:
1. Det är billigare. Man får mer kläder för pengarna.
2. Pengarna går (iallafall på vissa ställen) till välgörande
ändamål, så du kan egentligen inte handla för mycket. På
exempelvis Kupan jobbar personalen frivilligt så varje krona man
betalar är ungefär lika mycket värd som en krona man lägger i röda
korsets insamlingsbössa. Därför kan man, om man som jag försöker
motivera för sig själv att det inte är ett slöseri med tid att
köpa kläder, se det som att ju fler plagg man provar och ju mer man
köper, desto mer bidrar man till välgörande ändamål.
3. Man sparar naturresurser och eventuellt också miljön i allmänhet
då färre kläder behöver tillverkas (på lång sikt).
4. Det är roligare att hitta fynd i det mer begränsade utbud som
second hand-butiker har. Tycker iallafall jag. På grund av att varje
tröja inte finns i flera färger och storlekar blir det extra roligt
att hitta något som verkligen känns bra.

Nackdelarna är väl att det i Umeå saknas bra centralt belägna andra
hands-butiker. Och sen vet jag inte om man kan argumentera för att det
är oansvarigt att stagnera klädindustrin då många fattiga
människor tjänar sitt levebröd på den nätta slant de inkasserar av
att sitta i textilfabriker och limma fast emblem eller nåt. Den
kunskapen har jag inte. Jag köpte väldigt sällan vanliga kläder
iallafall så jag tror inte att jag personligen har någon effekt på
vare sig detta eller på (3). Hur som helst så tror jag att jag i
framtiden uteslutande ska handla icke-funktionskläder på second hand.
Känns som att jag fått upp ögonen för något nytt :)

No comments:

Post a Comment